„Karty pracy teoria umysłu – psychoedukacja. Dla dzieci z autyzmem, Zespołem Aspergera i trudnościami komunikacyjnymi” zarówno część I jak i część II, to karty specjalistyczne.
Obydwie części zawierają zagadnienia, które mają na celu poprawić funkcjonowanie dzieci
z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz trudnościami komunikacyjnymi w obszarze teorii umysłu, rozumienia sytuacji społecznych oraz przyjmowania perspektywy drugiej osoby
i lepszego rozumienia swoich emocji. Karty zawierają sytuację i trudności, które spotykają moi podopieczni w codziennym funkcjonowaniu.
Pierwsza część składa się z dziewięciu rozdziałów:
- DECYDOWANIE
- BŁĄD-POMYŁKA
- POMOC
- ZMIANY
- PRACA W GRUPIE-WSPÓŁPRACA
- SKARŻENIE A INFORMOWANIE
- RELACJE
- KOMUNIKACJA
- SAMOŚWIADOMOŚĆ
A druga z siedmiu:
- ŻARTOWANIE A WYŚMIEWANIE
- POCHWAŁA A UWAGA
- ZWRACANIE NA SIEBIE UWAGI
- OPOWIADANIE – ROZMOWA
- KORZYSTANIE Z INTERNETU
- UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE
- SAMOŚWIADOMOŚĆ
Trzecia część kart pracy, czyli „Karty pracy teoria umysłu – emocje”, dotyczy sfery emocjonalnej i zawiera zadania dotyczące emocji ale właśnie w odniesieniu do tego „po co one nam są potrzebne”. Chciałabym, aby każde dziecko wiedziało, że wszystkie emocje są nam potrzebne i co nam one dają.
Dzięki tym kartom pracy dzieci będą umiały rozpoznać jaka emocja pomoże im w danej sytuacji i co dzięki niej otrzymają. Jak też co mogą zrobić ze swoimi emocjami.
Karty składają się z 3 rozdziałów, które zawierają podrozdziały dotyczące różnych emocji:
- PO CO SĄ EMOCJE CZ. I
- RADOŚĆ
- SMUTEK
- ZŁOŚĆ
- STRACH
- PO CO SĄ EMOCJE CZ. II
- WSTRĘT
- WSTYD
- ZASKOCZENIE
- ZAZDROŚĆ
- MIŁOŚĆ
- MOJE EMOCJE
- MIŁOŚĆ
- SMUTEK
- LĘK
- ZŁOŚĆ
Każda część kart zawiera historyjki i przykłady z codziennych sytuacji. Dzieci mają za zadanie zaznaczać, wpisywać, wyjaśniać poszczególne kwestie, a następnie odnieść je do siebie
i swoich doświadczeń. W ten sposób uczą się, czy dane zachowanie było prawidłowe czy nie oraz jak inaczej można było postąpić. Karty o emocjach zawiera przykłady i zadania dotyczące emocji i wyjaśnienia po co jest nam potrzebna dana emocja, co nam daje, jak też różne sytuacje, w których należy określić czy wystąpiła prawidłowa emocja i co ona nam dała.
„Karty pracy teoria umysłu – psychoedukacja i emocje” skierowane są głównie do dzieci szkolnych, ich terapeutów, nauczycieli, opiekunów oraz rodziców. Zdarzyło mi się stosować je również u młodszych dzieci 6-letnich, przy czym były to dzieci wysokofunkcjonujące jak też należy je wtedy czytać dzieciom aby mogły je wykonać.
Karty można dzielić tematycznie oraz zmieniać kolejność realizacji rozdziałów w zależności od potrzeb. Sprawdzą się zarówno podczas zajęć indywidualnych, jak też grupowych. Podzielone są na poszczególne rozdziały, które odnoszą się do codziennych sytuacji i emocji. Sprawdzą się zarówno podczas zajęć indywidualnych, jak też grupowych.
Zestaw w I części obejmuje 160 kart w tym 92 karty pracy z instrukcją wykonania, pozostałe karty to przykładowe odpowiedzi oraz opisy poszczególnych rozdziałów, natomiast II część obejmuje 126 kart w tym 83 karty pracy z instrukcją wykonania. Zestaw III obejmuje 102 kart w tym 60 karty pracy z instrukcją wykonania, pozostałe karty to przykładowe odpowiedzi oraz opisy poszczególnych rozdziałów. Karty są do samodzielnego wydruku w formacie PDF.
PRAWA AUTORSKIE:
Wszelkie prawa zastrzeżone. Zarówno cała publikacja, jak i jakakolwiek jej część nie może być publikowana w Internecie, przedrukowywana ani w żaden inny sposób udostępniana (mechanicznie, elektronicznie), łącznie z kserowaniem w celach zarobkowych i odtwarzaniem w środkach masowego przekazu włącznie, bez zgody pisemnej Marty Niedziółka – autorki kart.
Wyrażam zgodę na udostępnianie pojedynczych kart podopiecznym/pacjentom w celach terapeutycznych, dydaktycznych online lub pracy własnej.