Kochani postanowiłam, że będę sukcesywnie wrzucać Wam etapy rozwoju dziecka w sferze społeczno – emocjonalnej.
Takie ważniejsze punkty które są bardzo istotne aby rozpoznać prawidłowy rozwój dziecka w tej sferze.
Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w pierwszym roku życia:
➡️Około 2 miesiąca pojawia się uśmiech społeczny- czyli jak bliska i znana mu osoba uśmiecha się do niego to dziecko odwzajemnia ten uśmiech;
➡️Utrzymuje kontakt wzrokowy i patrzy na osobę dorosłą która się nim zajmuje i wchodzi z nią w krótki kontakt;
➡️Już około 3-4 miesiąca dziecko zaczyna rozpoznawać głosy bliskich osób, za którymi podąża odwracając głowę w ich kierunku;
➡️Uspokaja się w ramionach osób bliskich; Wycisza się na dźwięk piosenki którą bliscy mu śpiewają np. na dobranoc lub w sytuacji kiedy płacze;
➡️Po 4 miesiącu życia podejmuje próby dialogowania- jeśli dorosły zaczyna wydawać dźwięki podobno do tych które wydaje dziecko (głuży lub gaworzy) to dziecko skupia na nim wzrok i włącza się wydając również takie dźwięki; Potrafi naśladować proste ruchy języka;
➡️Po 5 miesiącu życia skupia swój wzrok na osobie na nie na przedmiocie, twarz ludzka jest dla niego bardziej interesująca niż zabawka;
➡️Po 5 miesiącu pozostawione w łóżeczku, po chwili np. zabawy karuzelą, domaga się uwagi osoby dorosłej, zaczyna płakać czasem pokrzykiwać;
➡️Około 5-6 miesiąca dziecko na widok osoby bliskiej zaczyna się cieszyć; rozbawiane przez bliskich śmieje się w głos; zaczyna rozpoznawać znana mu osoby;
➡️Około 5-6 miesiąca będąc obok drugiego małego dziecka jest nim na chwile zainteresowany, patrzy na niego, próbuje dotykać, ciągną;
➡️Po 6 miesiącu potrafi dźwiękiem i prostym gestem (machanie rączkami lub grymasem) zasygnalizować czy dana zabawa mu się podoba i czy chce ją kontynuować;
➡️Od 6 do 9 miesiąca dziecko przechodzi etap przywiązania do jednej lub dwóch bliskich mu osób, po to aby potem jak jest starsze czuć się bezpiecznie;
➡️Od 7 miesiąca zaczyna reagować na swoje imię;
➡️Od 8 miesiąca dziecko odczuwa naturalny lęk przed obcymi osobami i reaguje na nie z dystansem, obserwuje i poszukuje w zasięgu wzroku bliskich i znanych mu osób;
➡️Z racji większej sprawności motorycznej zaczyna co raz bardziej interesować się otoczeniem przemieszczając się;
➡️Od 9 miesiąca zaczyna wspólnie dzielić pole uwagi z bliskimi mu osobami czyli podąża wzrokiem za tym gdzie patrzy bliska mu osoba;
➡️Pomiędzy 9 a 14 miesiącem powinno wskazywać palcem różne interesujące go przedmioty i miejsca;
➡️Od 10 miesiąca zaczyna wykazywać rozumienie prostych gestów często jeszcze podpartych gestem;
➡️Od 9 -10 miesiąca zaczyna używać gestów do komunikacji: kiwanie głową na tak/nie, gest papa, puszczanie buziaka, przybijanie piątki, bije brawo;
➡️Od 11 miesiąca znacznie poprawia się rozumienie mowy zarówno proste komunikaty jak też sytuacyjne z codziennych sytuacji;
➡️Dziecko chętnie bierze udział w codziennych czynnościach względem siebie: ubieranie, jedzenie, mycie;
➡️Od 12 miesiąca powinno powtarzać proste sylaby, zwroty dźwiękonaśladowcze, proste wyrazy kieruje intencjonalnie;
➡️Zaczyna zabawy w naśladowanie np. a kuk, zabawy paluszkowe;Od 12 miesiąca dziecko potrafi poprosić o pomoc kierując komunikat w stronę osoby dorosłej;
Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem, logopedą lub pedagogiem.
Skomentuj