"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

DZIECKO, EMOCJE, ROZWÓJ DZIECKA

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w pierwszym roku życia

Kochani postanowiłam, że będę sukcesywnie wrzucać Wam etapy rozwoju dziecka w sferze społeczno – emocjonalnej.

Takie ważniejsze punkty które są bardzo istotne aby rozpoznać prawidłowy rozwój dziecka w tej sferze.

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka w pierwszym roku życia:

➡️Około 2 miesiąca pojawia się uśmiech społeczny- czyli jak bliska i znana mu osoba uśmiecha się do niego to dziecko odwzajemnia ten uśmiech;

➡️Utrzymuje kontakt wzrokowy i patrzy na osobę dorosłą która się nim zajmuje i wchodzi z nią w krótki kontakt;

➡️Już około 3-4 miesiąca dziecko zaczyna rozpoznawać głosy bliskich osób, za którymi podąża odwracając głowę w ich kierunku;

➡️Uspokaja się w ramionach osób bliskich; Wycisza się na dźwięk piosenki którą bliscy mu śpiewają np. na dobranoc lub w sytuacji kiedy płacze;

➡️Po 4 miesiącu życia podejmuje próby dialogowania- jeśli dorosły zaczyna wydawać dźwięki podobno do tych które wydaje dziecko (głuży lub gaworzy) to dziecko skupia na nim wzrok i włącza się wydając również takie dźwięki; Potrafi naśladować proste ruchy języka;

➡️Po 5 miesiącu życia skupia swój wzrok na osobie na nie na przedmiocie, twarz ludzka jest dla niego bardziej interesująca niż zabawka;

➡️Po 5 miesiącu pozostawione w łóżeczku, po chwili np. zabawy karuzelą, domaga się uwagi osoby dorosłej, zaczyna płakać czasem pokrzykiwać;

➡️Około 5-6 miesiąca dziecko na widok osoby bliskiej zaczyna się cieszyć; rozbawiane przez bliskich śmieje się w głos; zaczyna rozpoznawać znana mu osoby;

➡️Około 5-6 miesiąca będąc obok drugiego małego dziecka jest nim na chwile zainteresowany, patrzy na niego, próbuje dotykać, ciągną;

➡️Po 6 miesiącu potrafi dźwiękiem i prostym gestem (machanie rączkami lub grymasem) zasygnalizować czy dana zabawa mu się podoba i czy chce ją kontynuować;

➡️Od 6 do 9 miesiąca dziecko przechodzi etap przywiązania do jednej lub dwóch bliskich mu osób, po to aby potem jak jest starsze czuć się bezpiecznie;

➡️Od 7 miesiąca zaczyna reagować na swoje imię;

➡️Od 8 miesiąca dziecko odczuwa naturalny lęk przed obcymi osobami i reaguje na nie z dystansem, obserwuje i poszukuje w zasięgu wzroku bliskich i znanych mu osób;

➡️Z racji większej sprawności motorycznej zaczyna co raz bardziej interesować się otoczeniem przemieszczając się;

➡️Od 9 miesiąca zaczyna wspólnie dzielić pole uwagi z bliskimi mu osobami czyli podąża wzrokiem za tym gdzie patrzy bliska mu osoba;

➡️Pomiędzy 9 a 14 miesiącem powinno wskazywać palcem różne interesujące go przedmioty i miejsca;

➡️Od 10 miesiąca zaczyna wykazywać rozumienie prostych gestów często jeszcze podpartych gestem;

➡️Od 9 -10 miesiąca zaczyna używać gestów do komunikacji: kiwanie głową na tak/nie, gest papa, puszczanie buziaka, przybijanie piątki, bije brawo;

➡️Od 11 miesiąca znacznie poprawia się rozumienie mowy zarówno proste komunikaty jak też sytuacyjne z codziennych sytuacji;

➡️Dziecko chętnie bierze udział w codziennych czynnościach względem siebie: ubieranie, jedzenie, mycie;

➡️Od 12 miesiąca powinno powtarzać proste sylaby, zwroty dźwiękonaśladowcze, proste wyrazy kieruje intencjonalnie;

➡️Zaczyna zabawy w naśladowanie np. a kuk, zabawy paluszkowe;Od 12 miesiąca dziecko potrafi poprosić o pomoc kierując komunikat w stronę osoby dorosłej;  

Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem, logopedą lub pedagogiem.

Skomentuj

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.