Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 3 a 4 rokiem życia
➡️ od 36 miesiąca zaczyna tworzyć swoją tożsamość i odrębność od innych;
➡️ od 36 miesiąca zna członków swojej rodziny, potrafi określić relacje pomiędzy poszczególnymi członkami rodziny;
➡️ od 36 miesiąca mocno wyraża swoje emocje, ma trudność aby samodzielnie się uspokoić ale korzysta ze wsparcia osoby dorosłej;
➡️ od 37 miesiąca dziecko mówi wyraźnie, pełnymi i złożonymi zdaniami;
➡️ od 37 miesiąca rozpoznaje podstawowe emocje: wesoły, smutny, zły i przestraszony i potrafi podać ich przyczynę jeśli jest ona konkretnie pokazana;
➡️ od 38 miesiąca zaczyna częściej okazywać emocje względem innych członków rodziny, mówi że kogoś kocha ale też, że nie lubi jak ktoś mu czegoś zakazał, w taki sposób wyraża swoje niezadowolenie;
➡️ od 38 miesiąca podczas zabawy z grupką dzieci potrafi poczekać na swoją kolej;
➡️ od 38 miesiąca zaczyna zadawać zróżnicowane pytania: gdzie, kto, kiedy, z kim, itp.;
➡️ od 38 miesiąca potrafi prawidłowo określić swoje emocje i adekwatnie podać kiedy jest wesołe a kiedy smutne, nawet jeśli w tym momencie odczuwa inną emocję;
➡️ od 38 miesiąca wykonuje polecenia dwu- i trzy -elementowe;
➡️ od 40 miesiąca zaczyna zawiązywać przyjaźnie z jednym lub dwojgiem dzieci;
➡️ od 40 miesiąca potrafi dzielić się zabawkami z innymi dziećmi i robi to chętnie;
➡️ od 40 miesiąca prawidłowo zgłasza a nie oznajmia swoje potrzeby, np. korzystanie z toalety, jedzenie, chęć zabawy itp.
➡️ od 41 miesiąca zaczyna opowiadać krótkie wymyślone bajki i historyjki oraz odtworzyć fragment czytanej bajki;
➡️ od 41 miesiąca angażuje się w proste gry z regułami, które proponują inne dzieci;
➡️ od 42 miesiąca podejmuje ciągłą zabawę z rówieśnikami, trwającą minimum 15 minut;
➡️ od 42 miesiąca bawi się w zabawy tematyczne z uwzględnieniem ról społecznych (mama, tata, sprzedawca, kucharz, nauczyciel, itp.);
➡️ od 43 miesiąca utrzymuje temat rozmowy z drugą osobą;
➡️ od 43 miesiąca zaczyna dbać o swoich kolegów i koleżanki i pomaga im podczas zabawy czy robienia prostych zadań plastycznych;
➡️ od 44 miesiąca zaczyna rozumieć pojecie przyczynowości i zauważać, że to ono sprawia że jakieś rzeczy się dzieją i że coś się wydarzyło;
➡️ od 44 chcąc dołączyć do zabawy, pyta inne dzieci czy może, analogicznie jest z zabawkami, którymi chciałoby się pobawić a które nie należą do niego;
➡️ od 45 miesiąca jeśli ma możliwość wyboru pomiędzy zabawą z dorosłym a z rówieśnikiem, to wybierze zabawę z rówieśnikiem;
➡️ od 46 miesiąca daje sobie wytłumaczyć decyzje osób dorosłych względem siebie i swojego zachowania;
➡️ od 47 miesiąca zaczyna dostrzegać emocje innych dzieci, podejmuje próby pocieszania ich i rozumie, że inni mogą czuć coś innego niż ono samo;
➡️ od 48 miesiąca nadal ma trudność z odróżnieniem fikcji od rzeczywistości, mogą pojawić się stany lękowe przed wyobrażonymi potworami, duchami, itp.;
➡️ od 48 miesiąca może mieć wyobrażonego przyjaciela;
➡️ od 48 miesiąca zaczyna generalizować swoje umiejętności i przenosić je z jednego miejsca na inne, rozumiejąc, że ustalone zasady odnośnie danej rzeczy obowiązują bez względu na miejsce;
➡️ od 48 miesiąca zaczynają co raz częściej samodzielnie pamiętać o zwrotach grzecznościowych typu: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry i do widzenia;
➡️ od 48 miesiąca rozumiejąc zasady rywalizacji ma dużą trudność z ponoszeniem porażki i z przegrywaniem;
Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem, logopedą lub pedagogiem.
Skomentuj