"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

DZIECKO, EMOCJE, ROZWÓJ DZIECKA

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka między drugim a trzecim rokiem życia

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 2 a 3 rokiem życia:

➡️ od 24 miesiąca w sposób zróżnicowany zaczyna okazywać różne emocje, często są one dość mocno wyrażane szczególnie złość na sprzeciw osoby dorosłej (potocznie nazywanym buntem dwulatka);

➡️ od 25 miesiąca zaczyna o sobie mówić używając formy „JA”, oraz wyraża swoje życzenia w tej formie, np. „Ja chcę pić”; robi to jeszcze zamiennie ze swoim imieniem ale już dużo rzadziej;

➡️ od 25 miesiąca zaczyna rozumieć rzeczowniki zgodnie z ich funkcją i różnicować dwa na obrazkach, np. pokaż co lata? pokaż co pływa?;

➡️ od 26 miesiąca zaczyna komunikować się werbalnie składając zdania z minimum 4 słów;

➡️ od 26 miesiąca zaczyna odpowiadać na pytania względem siebie i swoich czynności, typu: „Co robisz szczotką?”, „Co robisz widelcem?”;

➡️ od 27 miesiąca zaczyna rozumieć zasadę zabawy naprzemiennej typu: raz JA, raz TY;

➡️ od 28 miesiąca używa zwrotów : „moje”, „twoje”, potrafi odróżnić która jest jego zabawka a która nie;

➡️ od 28 miesiąca rozumie pytania społeczne względem siebie, np. „Co robisz jak jesteś głodny?”, „Co robisz jak jesteś brudny?” i potrafi na nie odpowiedzieć lub pokazać co należy zrobić;

➡️ od 30 miesiąca wie jaką ma płeć, czy jest chłopcem czy dziewczynką i analogicznie do swoich bliskich: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, itp.;

➡️ od 30 miesiąca podaje podstawowe informacje o sobie: imię, wiek (może pokazywać na palcach), nazwisko, płeć;

➡️ od 30 miesiąca dziecko chętnie chce robić wszystkie rzeczy „SAMO” i mocno to zaznacza, głównie w sytuacjach codziennych i samoobsługowych;

➡️ od 30 miesiąca zaczyna bawić się w zabawy z regułami: potrafi wyczekać na dany sygnał, dźwięk;

➡️ od 30 miesiąca zaczyna występować przed bliskimi: śpiewa piosenki, mówi proste wierszyki;

➡️ od 30 miesiąca zaczyna rozumieć proste zasady i stosować się do nich, np: „Przez ulicę idziemy za rękę”, „Sprzątamy zabawki po zabawie”, „Pytamy inne dziecko o zabawkę którą się bawi i nie wyrywamy mu jej”, „Nie niszczymy zabawek”;

➡️ od 31 miesiąca zaczyna używać formy pytającej „Dlaczego? ; co jest bardzo potrzebne dzieciom zarówno do poznawania świata, jak też do zauważania zależności pomiędzy wydarzeniami, sytuacjami, osobami;

➡️ od 32 miesiąca zaczyna wchodzić w zabawę z rówieśnikami, jednym lub dwoma, zaczyna ich lubić, chętnie z nimi przebywać, stać w parze w żłobku;

➡️ od 34 miesiąca zaczyna bawić się w proste zabawy tematyczne: w gotowanie, dom, sklep, mechanika,

➡️ od 36 miesiąca umie współdziałać z innymi dziećmi w zabawie, dzieli się z nimi zabawkami;

➡️ od 36 miesiąca dość dobrze znosi rozłąkę z opiekunami, rodzicami i rozumie, że po nie wrócą (np. do przedszkola);

Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem, logopedą lub pedagogiem.

2 myśli w temacie "Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka między drugim a trzecim rokiem życia"

  1. Dominika

    Wspaniałe, szczegółowe materiały o rozwoju dziecka, dziękuję!

Skomentuj Anuluj pisanie odpowiedzi

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.