Tak, tak wiem, dawno mnie tu nie było… ale już to naprawiam i tak jak nasze maluszki zaczynam Gadać co i jak 🙂
Otóż etap ten, bez względu na to czy ma się swoje dzieci czy też jest się „wujkiem” – „ciocią”, każdy z Nas zna 🙂 kiedy to dzieciaki przychodzą i zadają tysiące pytań, chcą wszystko wiedzieć bo są ciekawe świata :).
1. Zaczynają swobodnie się wypowiadać.
2. Tworzą zdania podrzędnie i nadrzędnie złożone.
3. Zamieniają zapytanie „BO” na „DLACZEGO” 🙂
4. W pierwszej fazie (3-5 lat) tworzą NEOLOGIZMY – to są nowe słowa, które dziecko sobie tworzy jak nie wie jak coś nazwać, powiedzieć np. pan jest KIEROWCĄ- dlatego zapewne pani będzię KIEROWNICĄ 🙂 Często wychodzą przezabawne stwierdzenia i skłaniałabym się ku temu abyście zapisywali je, potem można miło powspominać ten czas razem z dzieckiem 🙂
5. Poprawia się u dzieci artykulacja, najdłużej dzieci mają problem z wymową samogłoski „E”.
6. W poszczególnych latach powinny dzieci wymawiać:
- 4 latek- K, T, D,
- 5 latek- S, Z, C,
- 6 latek – SZ, CZ, DZ oraz R 🙂 .
I teraz zapewne rodzice którzy to czytają sprawdzają czy ich dziecko już tak mówi 🙂 Sprawdzajcie kochani, sprawdzajcie i jeśli nie mówi to proszę już zaczynać ćwiczyć samemu w domu i z logopedą 🙂 pomożecie swojemu dziecku w komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi a potem w szkole nie będą czuły się inne i gorsze . 🙂
7. Często dzieci tzw. szereg „syczący” i „szyczący” zamieniają na „cichy” , upraszczają np SŁONKO- na SONKO :), a „R” zamieniają na „L” lub „J” . I to wszystko jest dobre, to jeden z etapów rozwoju Naszych maluchów. 🙂
8. Tworzą również METATEZY – czyli przestawiają głoski w wyrazie i zamiast KOŁDRA – powstaje KORDŁA, albo GLONOJAD u mojej siostrzenicy był GLONIOLADEM a KAKTUS był KATKUSEM 🙂 ale było to urocze i do dziś jak jej opowiadam uśmiecha się szeroko 🙂 .
9. Wzrasta zdecydowanie zasób słownictwa, w 5 roku dziecko zna około 2000 tyś słów, a w 6 już od 3500 do 4000tys. 🙂 .
10. Od 3 roku życia pojawiają się wszystkie części mowy w tym FLEKSJE – czyli odmiana wyrazów, dziecko wcześniej posługuje się w l.poj. i mówi np. : Kasia chce jeść ale po 3 roku życia już zaczyna mówić : Ja chcę jeść. 🙂 Może też np. mówić zamiast POSZEDŁEM to IDŁEM – ale dopuszczalne to jest do 4 – (początek) 5 roku życia, potem już nie… więc bądźcie też czujni 🙂
11. Pojawiają się już również błędy językowe – ale o tym szerzej w kolejnym wpisie 🙂
A teraz póki co nadal namawiam aby jak najwięcej rozmawiać ze swoimi maluszkami 🙂 a tym samym rozwijać ich mowę, słownictwo oraz wiedzę o świecie 🙂
I zapisujcie NEOLOGIZMY I METATEZY 🙂 i FLEKSJE 🙂 i czuwajcie nad słownictwem waszych pociech aby było jak najbardziej poprawne 🙂
Skomentuj