"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

DZIECKO, ROZWÓJ DZIECKA

Rozwój Mowy…Okres swoistej mowy dziecięcej od 3 do 7 r.ż. :)

Tak, tak  wiem, dawno mnie tu nie było… ale już to naprawiam i tak jak nasze maluszki zaczynam Gadać co i jak 🙂

Otóż etap ten, bez względu na to czy ma się swoje dzieci czy też jest się „wujkiem” – „ciocią”, każdy z Nas zna 🙂 kiedy to dzieciaki przychodzą i zadają tysiące pytań, chcą wszystko wiedzieć bo są ciekawe świata :).

1. Zaczynają swobodnie się wypowiadać.

2. Tworzą zdania podrzędnie i nadrzędnie złożone.

3. Zamieniają zapytanie „BO” na „DLACZEGO” 🙂

4. W pierwszej fazie (3-5 lat) tworzą NEOLOGIZMY – to są nowe słowa, które dziecko sobie tworzy jak nie wie jak coś nazwać, powiedzieć np. pan jest KIEROWCĄ- dlatego zapewne pani będzię KIEROWNICĄ 🙂 Często wychodzą przezabawne stwierdzenia i skłaniałabym się ku temu abyście zapisywali je, potem można miło powspominać ten czas razem z dzieckiem 🙂

5. Poprawia się u dzieci artykulacja, najdłużej dzieci mają problem z wymową samogłoski „E”.

6. W poszczególnych latach powinny dzieci wymawiać:

  • 4 latek- K, T, D,
  • 5 latek- S, Z, C,
  • 6 latek – SZ, CZ, DZ oraz R 🙂 .

I teraz zapewne rodzice którzy to czytają sprawdzają czy ich dziecko już tak mówi 🙂 Sprawdzajcie kochani, sprawdzajcie i jeśli nie mówi to proszę już zaczynać ćwiczyć samemu w domu i z logopedą 🙂 pomożecie swojemu dziecku w komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi a potem w szkole nie będą czuły się inne i gorsze . 🙂

7. Często dzieci tzw. szereg „syczący” i „szyczący” zamieniają na „cichy” , upraszczają np SŁONKO- na SONKO :), a „R” zamieniają na „L” lub „J” . I to wszystko jest dobre, to jeden z etapów rozwoju Naszych maluchów. 🙂

8. Tworzą również METATEZY – czyli przestawiają głoski w wyrazie i zamiast KOŁDRA – powstaje KORDŁA, albo GLONOJAD u mojej siostrzenicy był GLONIOLADEM a KAKTUS był KATKUSEM 🙂 ale było to urocze i do dziś jak jej opowiadam uśmiecha się szeroko 🙂 .

9. Wzrasta zdecydowanie zasób słownictwa, w 5 roku dziecko zna około 2000 tyś słów, a w 6 już od 3500 do 4000tys. 🙂 .

10. Od 3 roku życia pojawiają się wszystkie części mowy w  tym FLEKSJE – czyli odmiana wyrazów, dziecko wcześniej posługuje się w l.poj. i mówi np. : Kasia chce jeść ale po 3 roku życia już zaczyna mówić : Ja chcę jeść. 🙂 Może też np. mówić zamiast POSZEDŁEM to IDŁEM – ale dopuszczalne to jest do 4 – (początek) 5 roku życia, potem już nie… więc bądźcie też czujni 🙂

11. Pojawiają się już również błędy językowe – ale o tym szerzej w kolejnym wpisie 🙂

A teraz póki co nadal namawiam aby jak najwięcej rozmawiać ze swoimi maluszkami 🙂 a tym samym rozwijać ich mowę, słownictwo oraz wiedzę o świecie 🙂

I zapisujcie NEOLOGIZMY I METATEZY 🙂 i FLEKSJE 🙂 i czuwajcie nad słownictwem waszych pociech aby było jak najbardziej poprawne 🙂

Skomentuj

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.