"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

DZIECKO, ROZWÓJ DZIECKA

Rozwój Mowy…WYRAZ od 1 do 2 r.ż. :)

Kiedy nasze dziecko przestaje gaworzyć, zaczynają padać pierwsze WYRAZY.

Na początku może to być ułamek wyrazu, następnie cały wyraz albo zlepek kilku wyrazów bez reguł gramatycznych.

Pierwsze słowa to nazwy osób czyli upragnione MAMA, TATA, BABA 🙂 następnie DAJ oraz NIE. Wyraz NIE dziecko lubi często powtarzać, zaznaczając tym swoją odrębność psychiczną.I proszę Was bardzo nie myślcie sobie, że jak ciągle do Was mówi NIE, NIE, NIE , NIE i jeszcze raz NIE, to dlatego, że Was nie lubi albo ,że chce Wam zrobić na złość. Absolutnie tak nie jest, możecie łatwo to sprawdzić, pytając go o jego ulubioną rzecz i zazwyczaj też odpowie NIE 🙂 a to tylko dlatego, że pragnie zaznaczyć swoją odrębność, inność, swoje zdanie i w końcu swoje JA. Pozwólmy na to Naszym dzieciom, aby później umiały w dorosłym życiu również mówić głośno NIE jak wymaga tego sytuacja.

W tym wieku wypowiedzi naszych pociech różnicowane są elementami prozodycznymi, czyli barwą, melodią, rytmem i itp.

W pierwszym roku swojego życia nasze maleństwa ze zrozumieniem wypowiadają od 3 do 5 słów . Drugi rok obfituje już do 450 słów.

Dzieci wypowiadają sylaby zastępując tym samym cały wyraz np. „go” jako gorące.

Lubią bardzo naśladować przeróżne zwierzątka: chau – chau, miał – miał, kwa – kwa, itp.

Około 2 roku życia pojawiają się tak zwane holofrony- czyli JEDNYM WYRAZEM, połączonym z GESTEM i KONTEKSTEM SYTUACJI, wyrażają cała swoją myśl. Tym samym prowadzą z nami rozmowę i dopominają się o to czego w danej chwili potrzebują. I tu przypomina mi się sytuacja z odwiedzin u jednej z moich przyjaciółek, która ma 2 letniego synka, a mianowicie słowo „MLEKO+ rozłożone rączki+ wieczór przed spaniem”- oznacza: „Mamusiu ja chcę teraz wypić swoje mleczko”, powiem Wam uroczy był to widok 🙂 No i oczywiście mamusia wiedziała co ma zrobić a synek był szczęśliwy 🙂 .

Pamiętajmy, że nasze maleństwa najpierw rozumieją to co do nich mówimy a dopiero później same zaczynają mówić. Dlatego też uważnie słuchajmy co nam próbują przekazać za pomocą pojedynczych sylab, gestów, znaków czy słów. I chwalmy je za każdy nawet najdrobniejszy postęp aby chciały mówić jak najwięcej 🙂

Powodzenia 🙂

Skomentuj

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.