"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

DZIECKO, KSIĄŻKI, PRZEMYŚLENIA, ROZWÓJ DZIECKA

Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?

Dawno mnie tu nie było… postaram się to nadrobić 🙂 Jakiś czas temu przeczytałam bardzo interesująca książkę : „Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?” Natalii i Krzysztofa Minge.  Chciałabym ją serdecznie polecić wszystkim obecnym i przyszłym rodzicom 🙂

Zamieszczam więc spis treści abyście mogli chociaż troszkę się z nią zapoznać zanim ją kupicie 🙂jak-kreatywnie-wspierac-rozwoj-dziecka-b-iext3686883

1. Po co wspomagać rozwój intelektualny niemowlaka i małego dziecka?
Z jakim potencjałem się rodzimy?
Która półkula jest lepsza?
Kto skuteczniej myśli: dorośli czy dzieci?

2. Rozwój zmysłów
Wzrok
Słuch
Zmysł powonienia i smaku
Dotyk
Zmysł równowagi

3. Aktywność fizyczna
Niemowlę
Noszenie
Leżenie
Pełzanie i raczkowanie
Bujanie, tańczenie, huśtanie, czyli niemowlę nie jest ze szkła
Dziecko w wieku od roku do trzech lat
Chodzenie, bieganie, skakanie
Huśtanie i kręcenie – zmysł równowagi nadal ważny
Łapanie, rzucanie i lepienie, czyli ćwiczenie sprawności manualnej
Przedszkolak

4. Rozwijamy mózg dziecka, czyli… sprawiamy jemu i sobie przyjemność
Jakie nastawienie umożliwia sukces?
Kto ma dobrze się bawić?
Jak zaplanować działania?
Jak zorganizować otoczenie?
Jakie błędy najczęściej popełniają rodzice?

5. Mowa i głośne czytanie dziecku
Kiedy mówić do dziecka?
Po co mówić do dziecka?
Jak mówić do dziecka?
Kiedy warto zacząć czytać dziecku?
Po co czytać niemowlęciu?
Po co czytać przedszkolakowi?
Jak czytać dzieciom książki?
Co czytać dzieciom?
Dlaczego to dorosły (a nie dziecko) powinien czytać na głos?

6. Nauka czytania
Kto może uczyć się czytać?
Po co uczyć czytać małe dzieci?
Jak można uczyć się czytać w każdym wieku (czyli od trzeciego miesiąca życia)?
Etapy nauki czytania
Jak zorganizować naukę?
Jak dostosować sposób pracy z dzieckiem do jego wieku?
Kontrowersje wokół metody globalnego czytania

7. Matematyka
Czym jest matematyka?
Dla kogo matematyka jest trudna?
Kiedy najłatwiej opanować matematykę?
Jak wprowadzać matematykę intuicyjną
(dla dzieci do trzech lat)?
Jak wprowadzać w świat matematyki dzieci starsze?
Porównywanie i klasyfikacja
Liczebność i proste działania
Geometria i stereometria

8. Wiedza
Po co komu ta wiedza?
Przecież ono i tak nic nie rozumie!
Co nas właściwie interesuje?
Jak pokazywać dziecku świat w sposób interesujący i łatwy w odbiorze?
Bity informacji
Programy wiedzy
Gry
Plakaty
Układanki i modele
Filmy
Eksperymenty

9. Języki obce
W jakim wieku należy uczyć się języków?
Po co uczyć małe dzieci języków?
Czy dwujęzyczność szkodzi?
Jak nauczać języków obcych małe dziecko?
Immersja
Nauczanie poprzez czytanie globalne
Oddziaływanie na wiele zmysłów
Rozwieszanie etykiet
Czego należy unikać, nauczając języków?

10. Wychodzimy z domu
Dzieci kochają podróże
Dokąd warto zabrać dziecko?
Niemowlę
Dziecko w wieku od roku do trzech lat
Przedszkolak
Jak zaplanować wyprawę?
Przygotowanie wycieczki do muzeum, zoo, ogrodu botanicznego itp.
Wyjście do teatru
Wyjście na koncert, do opery
Wycieczka na łono natury

11. Rozwój pamięci i wspomnienia
Jak działa pamięć małego dziecka?
Co może zapamiętać małe dziecko?
Jak rozwijać pamięć dziecka?
Powtarzanie
Gromadzenie pamiątek
Opowieści

12. Koncentracja
Czy noworodek może się skoncentrować?
Czego potrzebuje dziecko, by rozwijać umiejętność koncentracji?
Jak można ćwiczyć z dzieckiem koncentrację?
Niemowlę
Dziecko w wieku od roku do trzech lat
Przedszkolak

13. Emocje
Jaki jest związek intelektu z emocjami?
Jak wspomagać rozwój emocjonalny dziecka?

14. Zagrożenia dla rozwoju małego dziecka
Utrwalone przekonania i przesądy
Zabawki
Telewizja i reklama
Komputery i Internet
Odżywianie

No to teraz nie pozostaje nic innego jak udać się do sklepu i kupić lub do biblioteki i wypożyczyć tę wspaniałą lekturę:)

miłego czytania 🙂

Skomentuj

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.