Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 2 a 3 rokiem życia:
➡️ od 24 miesiąca w sposób zróżnicowany zaczyna okazywać różne emocje, często są one dość mocno wyrażane szczególnie złość na sprzeciw osoby dorosłej (potocznie nazywanym buntem dwulatka);
➡️ od 25 miesiąca zaczyna o sobie mówić używając formy „JA”, oraz wyraża swoje życzenia w tej formie, np. „Ja chcę pić”; robi to jeszcze zamiennie ze swoim imieniem ale już dużo rzadziej;
➡️ od 25 miesiąca zaczyna rozumieć rzeczowniki zgodnie z ich funkcją i różnicować dwa na obrazkach, np. pokaż co lata? pokaż co pływa?;
➡️ od 26 miesiąca zaczyna komunikować się werbalnie składając zdania z minimum 4 słów;
➡️ od 26 miesiąca zaczyna odpowiadać na pytania względem siebie i swoich czynności, typu: „Co robisz szczotką?”, „Co robisz widelcem?”;
➡️ od 27 miesiąca zaczyna rozumieć zasadę zabawy naprzemiennej typu: raz JA, raz TY;
➡️ od 28 miesiąca używa zwrotów : „moje”, „twoje”, potrafi odróżnić która jest jego zabawka a która nie;
➡️ od 28 miesiąca rozumie pytania społeczne względem siebie, np. „Co robisz jak jesteś głodny?”, „Co robisz jak jesteś brudny?” i potrafi na nie odpowiedzieć lub pokazać co należy zrobić;
➡️ od 30 miesiąca wie jaką ma płeć, czy jest chłopcem czy dziewczynką i analogicznie do swoich bliskich: mama, tata, brat, siostra, babcia, dziadek, itp.;
➡️ od 30 miesiąca podaje podstawowe informacje o sobie: imię, wiek (może pokazywać na palcach), nazwisko, płeć;
➡️ od 30 miesiąca dziecko chętnie chce robić wszystkie rzeczy „SAMO” i mocno to zaznacza, głównie w sytuacjach codziennych i samoobsługowych;
➡️ od 30 miesiąca zaczyna bawić się w zabawy z regułami: potrafi wyczekać na dany sygnał, dźwięk;
➡️ od 30 miesiąca zaczyna występować przed bliskimi: śpiewa piosenki, mówi proste wierszyki;
➡️ od 30 miesiąca zaczyna rozumieć proste zasady i stosować się do nich, np: „Przez ulicę idziemy za rękę”, „Sprzątamy zabawki po zabawie”, „Pytamy inne dziecko o zabawkę którą się bawi i nie wyrywamy mu jej”, „Nie niszczymy zabawek”;
➡️ od 31 miesiąca zaczyna używać formy pytającej „Dlaczego? ; co jest bardzo potrzebne dzieciom zarówno do poznawania świata, jak też do zauważania zależności pomiędzy wydarzeniami, sytuacjami, osobami;
➡️ od 32 miesiąca zaczyna wchodzić w zabawę z rówieśnikami, jednym lub dwoma, zaczyna ich lubić, chętnie z nimi przebywać, stać w parze w żłobku;
➡️ od 34 miesiąca zaczyna bawić się w proste zabawy tematyczne: w gotowanie, dom, sklep, mechanika,
➡️ od 36 miesiąca umie współdziałać z innymi dziećmi w zabawie, dzieli się z nimi zabawkami;
➡️ od 36 miesiąca dość dobrze znosi rozłąkę z opiekunami, rodzicami i rozumie, że po nie wrócą (np. do przedszkola);
Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem, logopedą lub pedagogiem.
Dominika
Wspaniałe, szczegółowe materiały o rozwoju dziecka, dziękuję!
dzieckoczlowiek
Bardzo się cieszę, że są pomocne 🙂