Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 1 a 2 rokiem życia:
➡️Jest mocno absorbujący i jeśli rodzice się zajmują czymś innym np. rozmową, to co chwilę przychodzi i czegoś potrzebuje;
➡️Od 12 miesiąca na prośbę osoby dorosłej wskazuje lub podaje przedmiot, którym skończyło się bawić;
➡️Od 12 miesiąca zaczyna rozumieć komunikat „nie wolno” i zareaguje zatrzymaniem się, często komunikat połączony jest z gestem palca- który dziecko zaczyna powtarzać jeśli samo czegoś nie chce;
➡️Od 12 miesiąca zaczyna się doskonalenie dzielenia pola uwagi z osobami dorosłymi, rozwija się umiejętność patrzenia w tym samym kierunku i sprawdzanie czy rodzic patrzy w ta samą stronę;
➡️Doskonali się też umiejętność podążania za wskazywanym przedmiotem;
➡️Od 12 miesiąca zaczynają pojawiać się pierwsze słowa, jak też swoista mowa dziecięca która może być niezrozumiała ale intonacyjnie prawidłowa;
➡️Od 12 miesiąca dziecko potrafi pokazać części ciała na sobie, na drugiej osobie na misiu (oko, buzia, nos, ucho);
➡️Od 13 miesiąca życia dziecko reaguje ogromna radością i biciem brawa jeśli uda mu się coś wykonać lub osiągnąć swój cel;
➡️Od 14 miesiąca zaczyna przynosić książeczki i wskazywać elementy na obrazku czekając aż osoba dorosła je nazwie, łączy to z kontaktem wzrokowym;
➡️Od 15 miesiąca dziecko potrafi poprosić o to co chce, poprzez dźwięki ale także poprzez wskazywanie palcem;
➡️Od 15-17 miesiąca życia rozumie i wykonuje polecenia złożone typu: daj mamie bańki, przynieś tacie buty;
➡️Dzieci chcą być bardziej samodzielne, zdejmują ubrania takie jak czapka, rozpięte buty, skarpetki;
➡️Pomiędzy 15 a 18 miesiącem dziecko zaczyna okazywać najbliższym swoje uczucia, np. przytula ich, głaszcze jak jest smutne, daje buziaki;
➡️Od 16-17 miesiąca życia chętnie bierze udział w zabawach ruchowych, w łapanie i prosi o kontynuację np. bujanie na nodze, podskoki, noszenie na barana – o kontynuacje prosi całym sobą np. podskakując, patrząc na osobę dorosłą, prowadząc za rękę ale z kontaktem wzrokowym;
➡️Zaczyna brać udział w zabawach typu: tulenie lali, karmienie misia, jazda autem do drugiej osoby;
➡️Pomiędzy 16 a 21 miesiącem zaczyna nazywać ulubione zabawki;
➡️Kształtuje się pojęcie stałości czyli dziecko odszukuje schowany przedmiot, jak też lubi bawić się w zabawę „A KUKU”;
➡️Od 18 miesiąca życia zaczyna naśladować czynności za osobą dorosłą;
➡️Pomiędzy 18 a 24 miesiącem potrafi werbalnie odmówić wykonania polecenia słowem „nie”;
➡️Widząc inne dzieci zaczyna się cieszyć, podchodzi do nich, ale jeszcze nie umie się z nimi bawić; jest nimi zainteresowane;
➡️Od 19-20 miesiąca zaczyna sygnalizować potrzeby fizjologiczne- na początku po fakcie a następnie przed;
➡️Od 21-22 miesiąca zaczyna rozumieć słowo duży / zimny/ gorący/ mały;
➡️Od 22 miesiąca zaczyna używać swojego imienia (czasem w uproszczonej formie);
➡️Od 24 miesiąca zaczyna mówić proste zdania składające się z dwóch wyrazów często jeszcze niepoprawnie gramatycznie np. ja iść, mi nie, itp.;
Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem, logopedą lub pedagogiem.
Skomentuj