"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

DZIECKO, EMOCJE, ROZWÓJ DZIECKA

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka między czwartym a piątym rokiem życia

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 4 a 5 rokiem życia. Na tym etapie rozwoju trudno jest podać zakres występowania danych umiejętności co do miesiąca, w związku z tym wypiszę jakie umiejętności powinny pojawić się pomiędzy 4 a 5 rokiem życia.

➡️ od 4 roku życia zaczyna mówić o sobie w 1 osobie i rozumie, że jest odrębną jednostką, buduje swoją tożsamość;

➡️ Rozpoznaje emocje, zna ich nazwy oraz potrafi podać ich przyczyny;

➡️ Potrafi prawidłowo określić swoje emocje i podać ich przyczyny;

➡️ Zna swoje dane osobowe, adres, dane swoich bliskich;

➡️ Potrafi wymienić członków swojej rodziny oraz relacje jakie pomiędzy nimi są, np. mąż-żona, syn, córka, wnuczek-wnuczka, brat-siostra;

➡️ Chce i potrafi sprawić przyjemność i radość najbliższym;

➡️ Oczekuje aprobaty od osób dorosłych, chwali się swoimi osiągnięciami;

➡️ Angażuje się w zabawy symboliczne i naśladowcze;

➡️ Rozumie i akceptuje zasady i reguły panujące w domu i w przedszkolu oraz potrafi się do nich dostosować;

➡️ Akceptuje zmiany w planie dnia i potrafi się do nich dostosować;

➡️ Utrzymuje koncentracje uwagi około 20 – 30min;

➡️ Dziecko w tym wieku przejawia egocentryzm- uważa, że jego poglądy i postawy są najważniejsze i jedyne oraz, że inni myślą tak jak ono;

➡️ Skupia się na konkretach, natomiast bliżej 5 roku życia zaczyna dostrzegać zależności przyczynowo- skutkowe zanim coś się wydarzy;

➡️ Występuje u niego myślenie konkretno- wyobrażeniowe czyli myśli obrazami;

➡️ Poszukuje towarzystwa rówieśników i inicjuje zabawy z nimi ale również potrafi dostosować się do proponowanej zabawy przez innych;

➡️ Angażuje się w gry planszowe oraz zabawy z regułami; częściej akceptują przegraną w grę, jednak nadal łatwiej z osobą dorosłą niż z rówieśnikiem;

➡️ Potrafi opowiadać dłuższe historie; w wypowiedziach używa czasu przyszłego i przeszłego poprawnie, co łączy się z logicznymi opowieściami;

➡️ Pod koniec 4 roku życia potrafi poczekać na swoją kolej podczas rozmowy i nie przerywać innym dzieciom ich wypowiedzi;

➡️ Prawidłowo zgłasza swoje potrzeby oraz poszukuje pomocy u osób dorosłych w sytuacji dla niego trudnej; oraz określa swoje umiejętności oraz to czego nie umie robić i co jest dla niego trudne;

➡️ Stosuje się do zasad społecznych w miejscach publicznych, rozumiejąc dane zasady i akceptując je;

➡️ Potrafi z dwójką lub trójka dzieci wykonać powierzone zadanie w grupie, współpracując ze sobą;

➡️ Zaczyna dokonywać centralnej koherencji, czyli łączy szczegóły w całość i potrafi dokonać uogólnienia a nie skupia się oddzielnie na szczegółach, tym samym potrafi rozpoznać sytuację i zależności pomiędzy nimi w danym momencie;

➡️ Potrafi wskazać co je interesuje, co sprawia mu przyjemność ale również co sprawia mu przykrość, co jest dla niego miłe a co niemiłe;

➡️ Jest wstanie określić co lubi a czego nie lubi robić, z poszczególnymi członkami rodziny;

➡️ Chętniej przebywa z rodzicem płci przeciwnej, chcąc poznać role społeczne mające związek z płcią oraz odsuwają rodzica tej samej płci (tzw. kompleks Edypa);

➡️ Ma dużą potrzebę decydowania i podejmowania decyzji w związku z własną osobą i tym co się z nim dzieje;

➡️ Zaczyna powoli regulować i panować nad emocjami negatywnymi ale nadal jest to dla niego trudne; może, w sytuacji kiedy ktoś z osób dorosłych mu czegoś nie pozwolił, wyrazić dezaprobatę słowami: „Nie lubię cię” „Jesteś nieładna/ brzydki/ głupi” – jednak nie jest to chęć sprawienia tej osobie przykrości, tylko zaprotestowania temu, że ktoś się na coś nie zgodził;

➡️ Mogą pojawić się lęki związane z ciemnością z racji rozwijania się wyobraźni ale jeszcze z brakiem umiejętności przewidywania danej sytuacji;

➡️ Prezentuje dużo zachowań spontanicznych;

➡️ Mogą zmniejszać potrzebę fizycznego kontaktu z rodzicami (głównie chłopcy nie chcą się przytulać, mówią, że nie lubią buziaczków);

➡️ Mogą pojawić się pierwsze zauroczenia płcią przeciwną, mówią, że się z kimś ożenią/ wyjdą za mąż, że ktoś jest jego dziewczyną/chłopakiem;

Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem lub pedagogiem.

Skomentuj

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.