Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 4 a 5 rokiem życia. Na tym etapie rozwoju trudno jest podać zakres występowania danych umiejętności co do miesiąca, w związku z tym wypiszę jakie umiejętności powinny pojawić się pomiędzy 4 a 5 rokiem życia.
➡️ od 4 roku życia zaczyna mówić o sobie w 1 osobie i rozumie, że jest odrębną jednostką, buduje swoją tożsamość;
➡️ Rozpoznaje emocje, zna ich nazwy oraz potrafi podać ich przyczyny;
➡️ Potrafi prawidłowo określić swoje emocje i podać ich przyczyny;
➡️ Zna swoje dane osobowe, adres, dane swoich bliskich;
➡️ Potrafi wymienić członków swojej rodziny oraz relacje jakie pomiędzy nimi są, np. mąż-żona, syn, córka, wnuczek-wnuczka, brat-siostra;
➡️ Chce i potrafi sprawić przyjemność i radość najbliższym;
➡️ Oczekuje aprobaty od osób dorosłych, chwali się swoimi osiągnięciami;
➡️ Angażuje się w zabawy symboliczne i naśladowcze;
➡️ Rozumie i akceptuje zasady i reguły panujące w domu i w przedszkolu oraz potrafi się do nich dostosować;
➡️ Akceptuje zmiany w planie dnia i potrafi się do nich dostosować;
➡️ Utrzymuje koncentracje uwagi około 20 – 30min;
➡️ Dziecko w tym wieku przejawia egocentryzm- uważa, że jego poglądy i postawy są najważniejsze i jedyne oraz, że inni myślą tak jak ono;
➡️ Skupia się na konkretach, natomiast bliżej 5 roku życia zaczyna dostrzegać zależności przyczynowo- skutkowe zanim coś się wydarzy;
➡️ Występuje u niego myślenie konkretno- wyobrażeniowe czyli myśli obrazami;
➡️ Poszukuje towarzystwa rówieśników i inicjuje zabawy z nimi ale również potrafi dostosować się do proponowanej zabawy przez innych;
➡️ Angażuje się w gry planszowe oraz zabawy z regułami; częściej akceptują przegraną w grę, jednak nadal łatwiej z osobą dorosłą niż z rówieśnikiem;
➡️ Potrafi opowiadać dłuższe historie; w wypowiedziach używa czasu przyszłego i przeszłego poprawnie, co łączy się z logicznymi opowieściami;
➡️ Pod koniec 4 roku życia potrafi poczekać na swoją kolej podczas rozmowy i nie przerywać innym dzieciom ich wypowiedzi;
➡️ Prawidłowo zgłasza swoje potrzeby oraz poszukuje pomocy u osób dorosłych w sytuacji dla niego trudnej; oraz określa swoje umiejętności oraz to czego nie umie robić i co jest dla niego trudne;
➡️ Stosuje się do zasad społecznych w miejscach publicznych, rozumiejąc dane zasady i akceptując je;
➡️ Potrafi z dwójką lub trójka dzieci wykonać powierzone zadanie w grupie, współpracując ze sobą;
➡️ Zaczyna dokonywać centralnej koherencji, czyli łączy szczegóły w całość i potrafi dokonać uogólnienia a nie skupia się oddzielnie na szczegółach, tym samym potrafi rozpoznać sytuację i zależności pomiędzy nimi w danym momencie;
➡️ Potrafi wskazać co je interesuje, co sprawia mu przyjemność ale również co sprawia mu przykrość, co jest dla niego miłe a co niemiłe;
➡️ Jest wstanie określić co lubi a czego nie lubi robić, z poszczególnymi członkami rodziny;
➡️ Chętniej przebywa z rodzicem płci przeciwnej, chcąc poznać role społeczne mające związek z płcią oraz odsuwają rodzica tej samej płci (tzw. kompleks Edypa);
➡️ Ma dużą potrzebę decydowania i podejmowania decyzji w związku z własną osobą i tym co się z nim dzieje;
➡️ Zaczyna powoli regulować i panować nad emocjami negatywnymi ale nadal jest to dla niego trudne; może, w sytuacji kiedy ktoś z osób dorosłych mu czegoś nie pozwolił, wyrazić dezaprobatę słowami: „Nie lubię cię” „Jesteś nieładna/ brzydki/ głupi” – jednak nie jest to chęć sprawienia tej osobie przykrości, tylko zaprotestowania temu, że ktoś się na coś nie zgodził;
➡️ Mogą pojawić się lęki związane z ciemnością z racji rozwijania się wyobraźni ale jeszcze z brakiem umiejętności przewidywania danej sytuacji;
➡️ Prezentuje dużo zachowań spontanicznych;
➡️ Mogą zmniejszać potrzebę fizycznego kontaktu z rodzicami (głównie chłopcy nie chcą się przytulać, mówią, że nie lubią buziaczków);
➡️ Mogą pojawić się pierwsze zauroczenia płcią przeciwną, mówią, że się z kimś ożenią/ wyjdą za mąż, że ktoś jest jego dziewczyną/chłopakiem;
Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem lub pedagogiem.
Skomentuj