Kochani pracując z dziećmi z autyzmem i Zespołem Aspergera jedną z najważniejszych kwestii jest komunikacja.
Zarówno w kwestii nauczenia dzieci prawidłowej komunikacji ale również tego w jaki sposób my do nich mówimy.
Pomyślałam, że spróbuje w punktach podsumować te najważniejsze kwestie komunikacji z dzieckiem ze spektrum autyzmu:
- Mówimy jasne i krótkie komunikaty;
- Kierujemy komunikat bezpośrednio do dziecka;
- Upewniamy się, że zrozumiało nasze polecenie;
- Mówimy co ma zrobić a nie czego ma nie robić. Czyli stosujemy pozytywną komunikację. Więcej na ten temat pisałam tutaj: https://dzieckoczlowiek.pl/nie-dla-nie-2/
- Modelujemy prawidłowy komunikat i ważne aby dziecko go powtórzyło, tylko wtedy wdrukuje mu się prawidłowy wzorzec komunikacyjny; Czyli na przykład jeśli dziecko nie chce czegoś już jeść i rzuca talerzykiem, to nie reagujemy na to że rzuca tylko mówimy: „Rozumiem, że nie chcesz już jeść, to powiedz NIE CHCĘ lub ZJADŁEM” i czekamy aż dziecko po nas powtórzy lub pokaże na komunikacji wspomagającej/alternatywnej.
- Dajemy dwie rzeczy do wyboru aby zawęzić pole działania ale nie odbierać sprawczości oraz uczyć decyzyjności oraz różnicowania;
- Jeśli widzimy, że dziecko nie rozumie tego co chcemy mu przekazać, warto to rozrysować albo dla starszego dziecka rozpisać; poprzez zobrazowanie danego komunikatu łatwiej je zrozumie;
A wy co byście jeszcze od siebie dodali? 🙂
Skomentuj