"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

ARTYKUŁY, DZIECKO, PRZEMYŚLENIA

Autyzm

Kochani miesiąc kwiecień jest miesiącem świadomości autyzmu.

Staramy się w tym miesiącu powiedzieć jak najwięcej o autyzmie, o tym czym się charakteryzuje, jakie są objawy, jak osoby z autyzmem funkcjonują i zachowują się.

Nie chce przytaczać definicji, bo to zapewne większość już osób zna… Natomiast chciałabym się z Wami podzielić moim kilkunastoletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi z autyzmem i Zespołem Aspergera.

Kiedy zaczynałam pracę z dziećmi ze spektrum nie wiedziałam do końca co mnie tak naprawdę czeka. Owszem znałam autyzm z teorii, ze studiów, z książek ale praktyka okazała się czymś zupełnie innym. Czymś dużo lepszym 😊

Dzięki pracy z dziećmi z autyzmem nauczyłam się:

➡ jeszcze bardziej obserwować świat, gesty innych osób, ich mimikę twarzy oraz odczytywać ich intencję poprzez ich zachowanie;

➡ zwracać uwagę na zachowanie drugiej osoby i szukać przyczyny tego zachowania;

➡ uważnie słuchać co dana osoba mówi i co chce mi przekazać;

➡ dostrzegać potrzeby innych osób;

➡ nie oczekiwać nic od innych, stawiać sobie cele do pracy ale przyjmować to co daje nam dany dzień;

➡ umieć zrobić krok do tyłu aby potem móc zrobić dwa kroki do przodu;

➡ akceptować innych takimi jakimi są, zarówno z ich wadami jak i zaletami;

Tego wszystkiego (i zapewne jeszcze więcej 😊) uczę się każdego dnia w mojej pracy.

Bo dzieci ze spektrum autyzmu:

➡ są żądne bliskości, uwagi i naszego zainteresowania;

➡ chcą poznawać nowe rzeczy ale na swoich zasadach, jasno i klarownie określonych;

➡ mają swoje potrzeby, o których nie umieją jasno powiedzieć ale których potrzebują;

➡ potrzebują pomocy, jednak nie umieją tego wyrazić;

➡ ich zmysły reagują silniej niż innych osób;

➡ posiadają wiedzę i umiejętności, których bardzo często nie potrafią pokazać;

➡ chcą przebywać wśród rówieśników – tylko nie wiedzą jak to zrobić aby było dobrze;

➡ odczuwają emocje ale nie potrafią ich zdefiniować i rozpoznać.

Dlatego naszym zadaniem jest pokazać im jak należy się komunikować, zgłaszać swoje potrzeby, prosić o pomoc, radzić sobie z nadmiarem bodźców, wierzyć w siebie i swoje możliwości, wchodzić w grupę rówieśników oraz rozpoznawać emocje swoje i innych ludzi. Teoria umysłu osób ze spektrum jest zupełnie inna niż osób neurotypowych, jednak nie oznacza to, że nie są wstanie nauczyć się prawidłowego działania. Autyzm to nie jest choroba, którą da się wyleczyć, to zaburzenie z którym się jest do końca życia, to co można zrobić dla osób z autyzmem to je zaakceptować i pomóc im poprawić ich funkcjonowanie w codziennym, otaczającym je świecie. I owszem nie zawsze będą dobre dni, w mojej pracy zdarzają się również słabsze dni, trudne momenty, smutne chwile ale to co jest ważne, to żeby z każdej takiej sytuacji wyciągnąć wnioski, poszukać przyczyny dlaczego tak się stało i podjąć działanie. I skupić się na tym co jest tu i teraz a nie na tym co było kiedyś albo co będzie jutro. W pracy z osobami ze spektrum potrzebna jest duża cierpliwość i pokora a wtedy każdy nawet najdrobniejszy sukces daje ogromną satysfakcję. 😊

Im lepiej poznamy osoby ze spektrum tym łatwiej będzie nam z nimi przebywać. 😊 Nie ma dwóch taki samych osób z autyzmem, mają podobne cechy, zachowania ale ja w swojej pracy dwóch takich samych osób nie spotkałam. Dlatego uważam, że autyzm nie jest jedno a wielokolorowy i takim chciałabym abyście i wy go widzieli. 😊

Skomentuj

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.