"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

DZIECKO, EMOCJE, ROZWÓJ DZIECKA

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka między piątym a szóstym rokiem życia

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 5 a 6 rokiem życia.

➡️ Lubi aktywnie spędzać czas; zwiększa się zdecydowanie ciekawość świata i poznawanie nowych rzeczy;

➡️ Jest bardzo towarzyski i otwarty na nowe sytuacje;

➡️ W związku z duża potrzebą ruchu, dziecko chce sprawdzać swoje nowe umiejętności, doskonalić je oraz prezentować innym;

➡️Chce i lubi przebywać w gronie rówieśników;

➡️ Dostosowuje się do wspólnych zabaw, współpracuje z rówieśnikami, pilnuje zabaw naprzemiennych jak też potrafi rówieśnikom wytknąć błędy;

➡️Wykazuje potrzebę przypodobania się innym dzieciom, co może wiązać się z nieprawidłowym zachowaniem lub zwracaniem na siebie uwagi w nieodpowiedni sposób;

➡️ Ma potrzebę chwalenia i uznania przez osoby dorosłe ale również przez rówieśników;

➡️Potafi rozróżnić dobro od zła;

➡️Rozumie stawiane mu wymagania i stara się im podołać;

➡️ Jest bardzo troskliwe i zajmuje się innymi;

➡️ Jest mocno związany emocjonalnie z mamą, jest ona w centrum jego wszechświata;

➡️ Lubi być w centrum zainteresowania, dlatego też może być zazdrosne o rodzeństwo;

➡️ Nadal ma dużą potrzebę niezależności i możliwości decydowania o sobie; w związku z tym zwiększa się potrzeba samodzielności;

➡️Szybko się obraża jeśli coś jest nie po jego myśli;

➡️ Ma bogaty zasób słów, lubi opowiadać długie historie; mowa jest płynna i poprawna;

➡️ Zadaje trudne pytania (np. o śmierć), nie tylko o podstawowe rzeczy ale również o ich sens, celowość, po co coś robimy i dlaczego tak jest;

➡️ Może być bezpośrednie a nawet nietaktowne, mówić innym wprost co widzi, czuje nie zwracając uwagi na to czy czy sprawi im przykrość; mówi to co myśli;

➡️ Podejmuje próby żartowania, jednak nadal niekoniecznie zna się na żartach względem siebie;

➡️ Zaczyna się wstydzić- i prosi aby inni na nie nie patrzyli jak się np. rozbiera;

➡️ Pod koniec 5 roku życia zaczyna co raz bardziej panować nad swoimi emocjami i wykazuje mniej zachowań agresywnych; jednak nadal występuje duża labilność emocjonalna (czyli potrafi szybko przejść ze złości w radość i odwrotnie);

➡️Zaczyna mieć świadomość pomiędzy tym co jest prawdziwe a co na niby; pod koniec 5 roku życia zaczyna to zupełnie rozróżniać;

➡️Nadal utrzymuje się egocentryzm ale pod koniec 5 roku życia zaczynają dostrzegać iż inni rozumieją i odczuwają różne rzeczy inaczej niż ono;

➡️ Podejmuje próby negocjowania swoich potrzeb, wyjaśniając i argumentując je;

➡️ Stawia sobie proste cele i dąży do ich zrealizowania, np. budowanie wieży;

➡️ Jest mocno przywiązane do swojej płci i często rozdziela rzeczy na dziewczyńskie i chłopięce i nie chce tych z płci przeciwnej;

➡️ Ma potrzebę pomagania innym i wspierania ich jak czegoś nie mogą sami zrobić;

➡️ Zabawy są co raz bardziej rozbudowane, zawierają fabułę oraz dialogi; lubi się bawić w dom, rodzinę, przedszkole;

➡️ Pojawia się myślenie przyczynowo- skutkowe, pod koniec 5 roku życia zaczyna przewidywać skutek zanim coś się wydarzy;

➡️ Jest przyjacielski i dba o sowich przyjaciół;

Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem lub pedagogiem.

Skomentuj

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.