Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 5 a 6 rokiem życia.
➡️ Lubi aktywnie spędzać czas; zwiększa się zdecydowanie ciekawość świata i poznawanie nowych rzeczy;
➡️ Jest bardzo towarzyski i otwarty na nowe sytuacje;
➡️ W związku z duża potrzebą ruchu, dziecko chce sprawdzać swoje nowe umiejętności, doskonalić je oraz prezentować innym;
➡️Chce i lubi przebywać w gronie rówieśników;
➡️ Dostosowuje się do wspólnych zabaw, współpracuje z rówieśnikami, pilnuje zabaw naprzemiennych jak też potrafi rówieśnikom wytknąć błędy;
➡️Wykazuje potrzebę przypodobania się innym dzieciom, co może wiązać się z nieprawidłowym zachowaniem lub zwracaniem na siebie uwagi w nieodpowiedni sposób;
➡️ Ma potrzebę chwalenia i uznania przez osoby dorosłe ale również przez rówieśników;
➡️Potafi rozróżnić dobro od zła;
➡️Rozumie stawiane mu wymagania i stara się im podołać;
➡️ Jest bardzo troskliwe i zajmuje się innymi;
➡️ Jest mocno związany emocjonalnie z mamą, jest ona w centrum jego wszechświata;
➡️ Lubi być w centrum zainteresowania, dlatego też może być zazdrosne o rodzeństwo;
➡️ Nadal ma dużą potrzebę niezależności i możliwości decydowania o sobie; w związku z tym zwiększa się potrzeba samodzielności;
➡️Szybko się obraża jeśli coś jest nie po jego myśli;
➡️ Ma bogaty zasób słów, lubi opowiadać długie historie; mowa jest płynna i poprawna;
➡️ Zadaje trudne pytania (np. o śmierć), nie tylko o podstawowe rzeczy ale również o ich sens, celowość, po co coś robimy i dlaczego tak jest;
➡️ Może być bezpośrednie a nawet nietaktowne, mówić innym wprost co widzi, czuje nie zwracając uwagi na to czy czy sprawi im przykrość; mówi to co myśli;
➡️ Podejmuje próby żartowania, jednak nadal niekoniecznie zna się na żartach względem siebie;
➡️ Zaczyna się wstydzić- i prosi aby inni na nie nie patrzyli jak się np. rozbiera;
➡️ Pod koniec 5 roku życia zaczyna co raz bardziej panować nad swoimi emocjami i wykazuje mniej zachowań agresywnych; jednak nadal występuje duża labilność emocjonalna (czyli potrafi szybko przejść ze złości w radość i odwrotnie);
➡️Zaczyna mieć świadomość pomiędzy tym co jest prawdziwe a co na niby; pod koniec 5 roku życia zaczyna to zupełnie rozróżniać;
➡️Nadal utrzymuje się egocentryzm ale pod koniec 5 roku życia zaczynają dostrzegać iż inni rozumieją i odczuwają różne rzeczy inaczej niż ono;
➡️ Podejmuje próby negocjowania swoich potrzeb, wyjaśniając i argumentując je;
➡️ Stawia sobie proste cele i dąży do ich zrealizowania, np. budowanie wieży;
➡️ Jest mocno przywiązane do swojej płci i często rozdziela rzeczy na dziewczyńskie i chłopięce i nie chce tych z płci przeciwnej;
➡️ Ma potrzebę pomagania innym i wspierania ich jak czegoś nie mogą sami zrobić;
➡️ Zabawy są co raz bardziej rozbudowane, zawierają fabułę oraz dialogi; lubi się bawić w dom, rodzinę, przedszkole;
➡️ Pojawia się myślenie przyczynowo- skutkowe, pod koniec 5 roku życia zaczyna przewidywać skutek zanim coś się wydarzy;
➡️ Jest przyjacielski i dba o sowich przyjaciół;
Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem lub pedagogiem.
Skomentuj