"Dziecko - człowiek"

"Dziecko - człowiek"

"Dziecko nie jest Twoje- mówił- dziecko jest człowiekiem." /J. Korczak, "Jak kochać dziecko"/

DZIECKO, EMOCJE, ROZWÓJ DZIECKA

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka między pierwszym a drugim rokiem życia

Rozwój społeczno – emocjonalny dziecka pomiędzy 1 a 2 rokiem życia:

➡️Jest mocno absorbujący i jeśli rodzice się zajmują czymś innym np. rozmową, to co chwilę przychodzi i czegoś potrzebuje;

➡️Od 12 miesiąca na prośbę osoby dorosłej wskazuje lub podaje przedmiot, którym skończyło się bawić;

➡️Od 12 miesiąca zaczyna rozumieć komunikat „nie wolno” i zareaguje zatrzymaniem się, często komunikat połączony jest z gestem palca- który dziecko zaczyna powtarzać jeśli samo czegoś nie chce;

➡️Od 12 miesiąca zaczyna się doskonalenie dzielenia pola uwagi z osobami dorosłymi, rozwija się umiejętność patrzenia w tym samym kierunku i sprawdzanie czy rodzic patrzy w ta samą stronę;

➡️Doskonali się też umiejętność podążania za wskazywanym przedmiotem;

➡️Od 12 miesiąca zaczynają pojawiać się pierwsze słowa, jak też swoista mowa dziecięca która może być niezrozumiała ale intonacyjnie prawidłowa;

➡️Od 12 miesiąca dziecko potrafi pokazać części ciała na sobie, na drugiej osobie na misiu (oko, buzia, nos, ucho);

➡️Od 13 miesiąca życia dziecko reaguje ogromna radością i biciem brawa jeśli uda mu się coś wykonać lub osiągnąć swój cel;

➡️Od 14 miesiąca zaczyna przynosić książeczki i wskazywać elementy na obrazku czekając aż osoba dorosła je nazwie, łączy to z kontaktem wzrokowym;

➡️Od 15 miesiąca dziecko potrafi poprosić o to co chce, poprzez dźwięki ale także poprzez wskazywanie palcem;

➡️Od 15-17 miesiąca życia rozumie i wykonuje polecenia złożone typu: daj mamie bańki, przynieś tacie buty;

➡️Dzieci chcą być bardziej samodzielne, zdejmują ubrania takie jak czapka, rozpięte buty, skarpetki;

➡️Pomiędzy 15 a 18 miesiącem dziecko zaczyna okazywać najbliższym swoje uczucia, np. przytula ich, głaszcze jak jest smutne, daje buziaki;

➡️Od 16-17 miesiąca życia chętnie bierze udział w zabawach ruchowych, w łapanie i prosi o kontynuację np. bujanie na nodze, podskoki, noszenie na barana – o kontynuacje prosi całym sobą np. podskakując, patrząc na osobę dorosłą, prowadząc za rękę ale z kontaktem wzrokowym;

➡️Zaczyna brać udział w zabawach typu: tulenie lali, karmienie misia, jazda autem do drugiej osoby;

➡️Pomiędzy 16 a 21 miesiącem zaczyna nazywać ulubione zabawki;

➡️Kształtuje się pojęcie stałości czyli dziecko odszukuje schowany przedmiot, jak też lubi bawić się w zabawę „A KUKU”;

➡️Od 18 miesiąca życia zaczyna naśladować czynności za osobą dorosłą;

➡️Pomiędzy 18 a 24 miesiącem potrafi werbalnie odmówić wykonania polecenia słowem „nie”;

➡️Widząc inne dzieci zaczyna się cieszyć, podchodzi do nich, ale jeszcze nie umie się z nimi bawić; jest nimi zainteresowane;

➡️Od 19-20 miesiąca zaczyna sygnalizować potrzeby fizjologiczne- na początku po fakcie a następnie przed;

➡️Od 21-22 miesiąca zaczyna rozumieć słowo duży / zimny/ gorący/ mały;

➡️Od 22 miesiąca zaczyna używać swojego imienia (czasem w uproszczonej formie);

➡️Od 24 miesiąca zaczyna mówić proste zdania składające się z dwóch wyrazów często jeszcze niepoprawnie gramatycznie np.  ja iść, mi nie, itp.;

Jeśli Wasze dziecko nie wykazuje tych cech to warto skonsultować się ze specjalistą psychologiem, logopedą lub pedagogiem.

Skomentuj

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.